בין אם מדובר במעבר עבודה או שינוי חיים, מעבר לחו"ל – רילוקיישן – דורש תכנון פיננסי מקיף וניהול נכון של ההיבטים המיסויים והבירוקרטיים. ישי פלח, מומחה למיסוי בינלאומי וניתוק תושבות, מסייע לאנשים לעבור את התהליך בצורה נכונה ומסודרת, תוך דגש על התנהלות מול הרשויות בישראל ובחו"ל. במאמר זה, ישי מציג את החשיבות של ייעוץ מקצועי ברילוקיישן ומסביר כיצד ניתן להימנע מטעויות קריטיות שיכולות לעלות ביוקר.
למה ייעוץ פיננסי ברילוקיישן הוא חיוני?
רילוקיישן לחו”ל הוא לא רק מעבר פיזי למדינה אחרת, אלא גם שינוי משמעותי במעמד הפיננסי והמיסויי של האדם מול מדינת ישראל. ישי פלח, רואה חשבון מומחה למיסוי בינלאומי, מדגיש את הצורך הקריטי בייעוץ מקצועי לפני המעבר לחו”ל. “כל אדם שעושה רילוקיישן, בין אם לתקופה קצרה או ארוכה, חייב להבין שהוא נכנס לתהליך מורכב מבחינה מיסויות,” הוא מסביר.
מעבר לכך, פלח מדגיש כי 99% מהמקרים של רילוקיישן מחייבים הגשת דוחות למס הכנסה. “גם אם האדם מעולם לא הגיש דוחות מס בעבר, המעבר לחו”ל מחייב אותו לעשות זאת, לפחות בשנה הראשונה,” אומר פלח. עבור אנשים שיוצאים לתקופה קצרה, הדוח יוגש כ’תושב ישראל שמפיק הכנסה מחו”ל’, בעוד שלמי שעובר לתקופה ארוכה, יש לבחון את האפשרות של ניתוק תושבות מישראל.
ניתוק תושבות – מתי ואיך לעשות זאת?
ניתוק תושבות הוא אחד ההיבטים החשובים ביותר ברילוקיישן. זהו תהליך שבו האדם מצהיר שמרכז חייו עובר למדינה אחרת, מה שמסייע לו להימנע מחבות מס בישראל על הכנסות שמופקות מחו”ל. ישי פלח מסביר כי ההחלטה על ניתוק תושבות חייבת להיעשות בתבונה: “תהליך ניתוק התושבות מול ביטוח לאומי ומס הכנסה צריך להתבצע בצורה נכונה ומושכלת. במקרים רבים ההמלצה היא לבצע את הניתוק תושבות בביטוח לאומי כחודש לאחר המעבר לחו”ל, לאחר שהאדם מתבסס במדינה החדשה ומציג כיסוי ביטוחי חלופי.”
ההצהרה על ניתוק תושבות ממס הכנסה מתבצעת לרוב בהגשת הדוח השנתי לשנת המעבר, אך פלח מדגיש כי יש לנהוג בזהירות. “ביצוע שגוי של תהליך ניתוק התושבות יכול להוביל לקנסות וטעויות שקשה לתקן בהמשך,” הוא אומר, וממליץ להיעזר במומחים בתחום המיסוי הבינלאומי כדי להבטיח שההליך יתבצע כראוי.
פגישת ייעוץ: הבסיס לתהליך רילוקיישן מוצלח
כדי להתחיל את תהליך הרילוקיישן בצורה נכונה, ישי פלח ממליץ לכל מי שמתכנן מעבר לחו”ל להגיע לפגישת ייעוץ ראשונית. “בפגישה הזו אנחנו עוברים על כל הנכסים וההכנסות של האדם, ומסבירים כיצד מס הכנסה וביטוח לאומי מתייחסים לרילוקיישן,” הוא אומר. הייעוץ כולל גם התייחסות לרפורמה המתוכננת במיסוי הבינלאומי והמלצות מותאמות אישית לאדם ולמצב הפיננסי שלו.
לאחר הפגישה, ישנן משימות ומטלות שעל האדם להשלים כדי לוודא שהמעבר יתבצע בצורה אופטימלית. גם לאחר המעבר לחו”ל, ישי ממשיך ללוות את הלקוחות בתהליך ניתוק התושבות ובתיאום מול הרשויות בישראל.
מתי כדאי לא לנתק תושבות?
למרות שניתוק תושבות הוא בדרך כלל מהלך מועדף עבור מי שעובר לתקופה ארוכה, ישנם מקרים שבהם ישי ממליץ להימנע מכך. “תושב ישראל שמוכר דירת מגורים יחידה זכאי לפטור ממס שבח על המכירה,” מסביר פלח. “עם זאת, תושב חוץ שמוכר דירה בישראל נדרש להוכיח שאין בבעלותו דירה במדינה שבה הוא מתגורר. אם יש לו דירה נוספת במדינה זו, הוא עלול לאבד את הפטור ממס שבח.”
פלח מציג דוגמה לזוג שעבר לקנדה אך הצהירו כי הם נותרו תושבי ישראל בשנה הראשונה למעבר, מה שהוביל להמלצה להמתין עם ניתוק התושבות עד לתחילת השנה הבאה. בכך הצליחו לחסוך לעצמם כסף רב על מס שבח.
רילוקיישן נכון מתחיל בייעוץ מקצועי
כפי שניתן להבין, רילוקיישן הוא תהליך מורכב שמחייב התייחסות מקצועית ומקיפה לכל ההיבטים הפיננסיים והמיסויים. ישי פלח מסכם: “ללא ייעוץ נכון, רילוקיישן יכול להפוך לבעיית מיסוי שיכביד על האדם לאורך זמן. חשוב לעבוד מול מומחה שרואה את התמונה הכוללת של ניתוק התושבות בישראל.”
פניה למומחה כמו ישי פלח מבטיחה שהמעבר לחו”ל יבוצע בצורה חלקה ומסודרת, תוך מניעת בעיות מיסוי בעתיד, וחיסכון כלכלי משמעותי לאורך הדרך.